Peștișani, o localitate aflată la 3 km față de Hobița, este unul dintre locurile pe care Constantin Brâncuși le vizita de fiecare dată când se întorcea în țară. Nu numai pentru pitorescul meleagului, nu numai pentru prietenul său Mihail Tabacu, ci și ca o chemare a sângelui, întrucât în Peștișani se...
Peștișani, o localitate aflată la 3 km față de Hobița, este unul dintre locurile pe care Constantin Brâncuși le vizita de fiecare dată când se întorcea în țară. Nu numai pentru pitorescul meleagului, nu numai pentru prietenul său Mihail Tabacu, ci și ca o chemare a sângelui, întrucât în Peștișani se aflau frații săi din prima căsnicie a tatălui.
Din biografia sculptorului aflăm că în 1922 o aduce aici pe Eileen Lane, una dintre femeile care i-a marcat existența și creația. Fascinația artistului față de această americancă de 20 de ani, venită în Europa pentru a-şi vindeca rănile provocate de o logodnă eşuată, a dus la crearea operei “Portretului Eileen Lane“ (1922), aflată în Colecția Botarro.
În timpul petrecut în Peștișani, în 1922, cei doi se pare că au trecut pragul casei transformată actualmente în Muzeul Brâncuși din Peștișani.
Clădirea a intrat în patrimoniul familiei Brâncuși odată cu căsătoria lui Jean Brâncuși, nepotul artistului, cu nepoata lui Ion Fuiorea, amic al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Această amiciție a salvat parțial casa de la naționalizare, întrucât până în 1995 aici a funcționat Primăria din Peștișani, proprietari rămânând Brâncușii.
Actualmente, în afara funcției de muzeu, casa este și sediul Fundației Casa Brancuși – Hobița, cu activități de promovare a operei sculptorului și turismului în regiunea în care a copilărit și s-a format Brancuși.
Viitorii proprietari vor putea păstra funcțiunea actuală a clădirii, aceea de casă memorială, muzeu privat, dar o pot transforma și într-un centru de evenimente culturale, pensiune pentru turism cultural sau chiar reședință.
Foto: Cristina Budușan
mai puțin